De ‘woesj!’, de emotiebus en een broodje kaas ……

……..ervaringen vanuit de basisschool met de training toneel vanuit Sappho

Ik heb geleerd om iets te doen, wat ik normaal niet doe, waardoor ik nu meer durf’ is één van de leerervaringen van een kind dat deelnam aan de training toneel, een initiatief van Sappho, voor leerlingen van beide basisscholen in Loppersum (OBS Beatrixschool en CBS Roemte). Vol lof waren de kinderen over Philippien Bos, die de training verzorgde en de kinderen op bijzondere wijze wist te boeien: ‘Zij deed de oefening voor en dan deden wij het na en zij zorgde dat we ook veel gelachen hebben met elkaar’.

Op vrijdag 6 april 2018 vond de afsluiting plaats van de eerste ronde van 3 toneelmiddagen met de uitreiking van een certificaat aan de deelnemende kinderen. In mei volgt nog een tweede ronde. Het is een kennismaking met toneel, die hopelijk resulteert in de oprichting van een jeugdgroep toneel bij Sappho. Gesproken is met Ilva, Lua, Senza, Rosanne, Lisanne en Nina die vol enthousiasme hun ervaringen hebben gedeeld. Allemaal hebben ze de training heel leuk gevonden en er was veel plezier met elkaar. Voor sommige was het de eerste kennismaking: ‘ik durfde eerst niet, maar ik heb het gewoon gedaan’ en voor anderen was het een vervolg: ‘wij zijn wel een beetje dramakinderen en vinden dit soort dingen altijd leuk en hebben ook weer nieuwe dingen geleerd’.

Het spel ‘woesj’, waarbij een onzichtbare bal moet worden doorgegeven, vraagt om snel reageren en wordt nog steeds gespeeld op het schoolplein. Zowel de oefening ‘broodje kaas’ als ‘de emotiebus’ gingen over het uitdrukken van emoties (emotie overnemen van de ander of reageren met de tegenovergestelde emotie). Dat vonden ze in het begin best een beetje eng, maar eenmaal begonnen was het ook erg lachen met elkaar. ‘Ik heb geleerd om emoties te uiten, zonder dat ik me daarvoor hoef te schamen’ en ‘ik heb geleerd hoe ik zonder woorden aan de ander iets duidelijk kan maken’ waren leerzame ervaringen.

De oefening waarbij een emotie steeds uitbundiger moet worden neergezet leidde tot veel hilariteit bij de kinderen, maar leerde hen ook ‘hoe je uitbundigheid kan spelen, van vrolijk tot boos’.

Juf Karin merkte nog op dat toneel ook laat zien dat de wat stillere kinderen soms een heel andere kant in zich hebben. Toneel lijkt dan de legitimatie om uitdrukking te geven aan dat wat normaal gesproken wat onzichtbaar blijft.

 

Er lijkt ambitie te zijn voor toneel, binnen of buiten Sappho. Sommige deelnemers gaan een training volgen bij Vrijdag, huis van de amateurkunst voor Groningen en anderen hebben vaardigheden opgedaan voor de musical waaraan ze gaan deelnemen. We hopen dat we vanaf eind mei voldoende deelnemers hebben voor een jeugdgroep bij Sappho, resulterend in een optreden. De vraag wie belangstelling heeft leidde tot veel opgestoken vingers, maar ook tot een klein keuzeprobleem. Sommige kinderen zitten al aan het maximum van het aantal activiteiten waaraan ze mogen deelnemen. Een training voor de ouders van de leerlingen (gepland bij voldoende belangstelling) brengt misschien wat ruimte om iets extra’s toe te staan.

 

Sappho, april 2018

 

leuk(0)niet leuk(0)
12.4.2018
 

Add comment